*

Mikko Kiesiläinen

Suomen Ilmailuopisto tulee siirtää Jyväskylään

Suomen liikennelentäjäkouluksesta vastaava Suomen Ilmailuopisto sijaitsee Porissa, mutta nykyään koko Porin lentoaseman tulevaisuus näyttää hyvin epävarmalta. Matkustajamäärät ovat olleet tasaisessa laskussa kymmenen vuoden ajan. Vielä 2007 matkustajia oli 66 000, mutta tänä vuonna ollaan jäämässä noin 10 000.

Pori-Helsinki reitin lentoliikenteen tukemiseen oli varattu julkisia varoja tämän vuoden joulukuuhun saakka. Reitti oli niin kannattamaton että se lopetettiin lokakuussa kaksi kuukautta suunniteltua aiemmin. Päättyneen ostoliikennetuen lisäksi Finavia subventoi itse Porin kentän toimintaa Helsinki-Vantaan lentokentän voitoista.

Säännöllisen reittiliikenteen jatkon epävarmuus Porin lentoasemalla asettaa koko lentoaseman tulevaisuuden vaakalaudalle, ja tämä heikentää myös Suomen Ilmailuopiston näkymiä. Maamme tärkeimmän ilmailukoulutuskeskuksen tulisi sijaita paikkakunnalla joka pystyy houkuttelemaan sen ympärille runsaasti saman alan osaamista. Eristyksissä muusta alan toiminnasta Suomen Ilmailuopisto ei kykene kehittymään riittävästi alan vaatimustason noustessa jatkuvasti.

Jyväskylä olisi luontevin sijoituspaikka Suomen Ilmailuopistolle. Jyväskylässä sijaitsee jo ennestään Ilmavoimien Ilmasotakoulu, joka vastaa kaikkien Ilmavoimien lentäjien alkeiskoulutuksesta sekä hävittäjälentäjien jatkokoulutuksesta Hawk-kalustolla. Jyväskylän lentoasemalla jo olemassa olevan lentokoulutustoiminnan vahvistaminen loisi edellytykset elinvoimaisen ja myös kansainvälisesti kilpailukykyisen ilmailukoulutuskeskittymän luomiselle.

 

Mikko Kiesiläinen

Kuntavaaliehdokas (vihr.)

Helsinki

 

Touko Aalto

kansanedustaja (vihr.)

Jyväskylä

 

(Julkaistu Keskisuomalaisessa 30.11.2016)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

MK:
"Matkustajamäärät ovat olleet tasaisessa laskussa kymmenen vuoden ajan. Vielä 2007 matkustajia oli 66 000, mutta tänä vuonna ollaan jäämässä noin 10 000."

Voisiko blogisti kertoa, mistä tuo matkustajamäärärien "tasainen lasku" johtuu?

Niko Sillanpää

Toimiiko Jyväskylän lentokenttä ja mikään Jyväskylään lennettävä reittilento sitten voitollisesti ilman subventioita? Jos ei, voisiko ne Jyväskylän tukirahat siirtää Poriin?

Käyttäjän mikkokiesilainen kuva
Mikko Kiesiläinen

Tänä vuonna ostoliikenne tukea on annettu ainoastaan Porin ja Savonlinnan kentille kulkeville reiteille. Jyväskylän liikenteelle vastaavaa tukea ei anneta.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Porilaista omituisuutta. Lentoliikenne ei kannata, pääkaupukiin mennään junalla Tampereen kautta koukaten, ja Porin pikatiekin on ainoa ei-moottoritie joka pääkaupungistamme vielä muualle Suomeen (valtatienä) vie.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Tässä blogissa hyvää edustavat Jorma Jaakkolan, Niko Sillanpään ja Kari Haapakankaan kommentit.

Mitä, blogisti, olet mieltä periaatteesta lyö lyötyä? Sitä nimittäin esität.

Pori on merkittävä ja Suomen oloissa myös vanha kulttuurikaupunki, mitä siirtotoivekohteesta ei voida sanoa. Pori on merkittävä teollisuuskeskus ja siellä toimii eräs maamme yliopistokeskuksista, joista kaikki eivät ole menestyneet, mutta Porin on. Ilmailuopistoa Porissa on vahvistettava ja suhdanteiden kohetessa (suora ulkomaan)lentoliikenne voi hyvin nousta paitsi mainitulle 66 000 matkustajaa vuodessa -tasolle ja ylikin - kunhan jätetään lyömättä lyötyä. Pori sijaitsee Suomen ruostevyöhykkeellä (linja Porista Lahden ja Kouvolan kautta Kotkaan), mutta kaupunki itsessään on viime vuosina alkanut uudelleen kasvaa, kunhan saataisiin itsensä Satakunnan väestötappiot pysäytettyä ja käännettyä väestö takaisin kasvuun, mille Satakunnan oloissa on erinomaiset lähtökohtaiset mahdollisuudet lähellä kaikkea vanhana kulttuuriseutuna - tässä suhteessa valtionhallinnon (myös kokonaisia virastoja ja kernaasti myös ministeriöitä) sinänsä tarpeelliset hajauttamistoimet voitaisiin ylettömän itä- ja pohjoispainotusten siirtää vaihteeksi kohti Satakuntaa, Pirkanmaata, Pohjanmaan maakuntia, tasapainon vuoksi. Hallinnon hajauttamisella näille alueille ei toki ihmeitä tehdä, mutta se tehtäköön, mitä voidaan.

Valtatie 2 saisi olla nelikaistainen, valtatie Porin ja Turun välillä kaipaa kohennusta, samoin valtatie Porin ja Tampereen välillä, jolla lisäksi on raskasta rekkaliikennettä perin paljon. Rautatietä Turun ja Porin välillä ei ole, vaikka sellainen olisi voitu rakentaa varhain edellisellä vuosisadalla ja tamperelaisena totean, että rautateitse matka Satakunnan keskuksesta Tampereen kautta pääkaupunkiseudulle nykyaikana on liikaa: lamassa rakentaminen on halpaa ja oikoradan tekeminen Sastamalasta Toijalaan ei ole edes pitkä.

Toimituksen poiminnat