Mikko Kiesiläinen

Valtionosuuksien tasausjärjestelmä kaipaa uudistusta

  • Valtionosuuksien tasausjärjestelmä kaipaa uudistusta

Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä kirjoitti vastineen edelliseen blogikirjoitukseeni, jossa esitin että kuntien valtionosuuksien tasausjärjestelmää tulee uudistaa sillä nykyään pääkaupunkiseutu kantaa liian suuren osan tasauksien kustannuksista.

Kärnän vastineen pääteesi oli että kaikki kunnat ovat riippuvaisia valtionosuuksista. Tämä väite ei pidä paikkaansa. Kun Espoon toiminnan menoista valtionosuudet kattavat tänä vuonna 3% ja Ranuan menoista valtionosuudet kattavat 56%, ei ole mitenkään perusteltua väittää, että kunnat olisivat samalla tavalla riippuvaisia valtionosuuksista.

Kirjoitukseni tarkoitus oli kiinnittää huomio siihen että tasausjärjestelmää ei ole uudistettu riittävästi viimeisen kymmenen vuoden ja vanhentuneet laskuperusteet eivät ota riittävästi huomioon kunnissa tapahtuneita muutoksia. Tämän seurauksena tasausmaksut ovat vuodesta toiseen kasautuneet koko ajan pienemmälle joukolle. Oheisessa kuvaajassa näkyy miten maksajien joukko on pienentynyt 88 kunnasta nykyiseen reiluun 30.

Tasausjärjestelmää tarvitaan jatkossakin, eikä siitä tule luopua kokonaan. On kuitenkin selvää että jos mitään ei tehdä niin pian ollaan tilanteessa, jossa pääkaupunkiseudun kunnat ovat ainoita tasauksien maksajia ja se ei ole kestävä ratkaisu koko maan kattavalle järjestelmälle.

Nyt tarvitaan oikeudenmukainen tasausmaksujärjestelmän uudistus, jolla maksut jaetaan useamman kunnan kesken.

 

Mikko Kiesiläinen

Kuntavaaliehdokas, Vihreät

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

No nyt on sitten hyviä uutisia luvassa sinne Vantaalle. Valtionosuusjärjestelmä totisesti mullistuu lähiaikoina, kun maakuntahallinto aloittaa toimintansa.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Valtion osuudet kohdentuvat nyt suurimpina kuntiin, joissa vanhusväestön osuus on suuri, tulotaso ja veromaksukyky alhainen. Maakuntahallintoon siirtyminen ei muuta tuota perusrakennetta mitenkään. Ei pohjoisessa maaseutu-Suomessa ole kuin pitkiä välimatkoja ja yhä nopeammin ikääntyvää ja vähenevää väestöä. Köyhyyden tasaaminen maakuntatasolle, ei tuo lisää vaurautta minnekään.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ootko nyt Mikko varma että en ns. pissi maakuntavihreiden muroihin?

Käyttäjän pasikayhko kuva
Pasi Käyhkö

Valtionosuusjärjestelmä kaipaa tosiaan päivittämistä. Ei voi olla terve tilanne jos meillä noin viisi kuntaa (Helsinki, Espoo,Vantaa, Tampere, Turku) pitävät lähes koko Suomen kuntataloudet siedettävällä tasolla. Lopullinen lääke asiaan on voimakas kuntien yhdistäminen. Jos sitä ei tehdä nyt niin pian asia on kuitenkin karvaasti edessä. Keskustahallituksen aikana asia ei varmasti etene.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Valtionosuusjärjestelmällä on syynsä siihen, että kaupunkilaistuminen, joka kaikkien tutkimusten mukaan on valtiontaloutta vahvistavaa, on muihin pohjosmaihin nähden pahasti jäljessä. Kaupunkilaistumisen vastustamien on kepulle puhtaasti valtapoliittinen kysymys.

Käyttäjän kokko1987 kuva
Jani Kokko

Loistava kirjoitus joka ei koske pelkästään pääkaupunkiseutua vaan ongelma näkyy myös maakuntakeskuksissa.

Palvelut ja asiansa hyvin hoitaneiden kuntien ei pidä joutua tukielättämään niitä kuntia, jotka eivät ole osanneet/halunneet uudistua. Jostain kumman syystä nämä kaikki tällaiset kunnat ovat enemmistöltään Keskustalaisia. Mistä tämä kertoo?

Jos kunnan tuloista puolet tulee valtionosuuksista niin kunta ei todellakaan ole elinkelpoinen.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

"Jostain kumman syystä nämä kaikki tällaiset kunnat ovat enemmistöltään Keskustalaisia. Mistä tämä kertoo?"

Se kertoo siitä että kaupunkeihin muuttaneiden vanhemmat asuvat näissä kunnissa,usein vielä vanhuspalveluiden piirissä. Tässä kohtaa on pakko kysyä, pitäiskö näiden huonosti asiansa hoitaneiden kuntien lopettaa nuo palvelut?

Eipä silti joillakin kunnilla on varaa hukata satamäärin tietokoneita maailmalle ilman että talous siitä järkkyy, kun ns pinesssä kunnassa yksi ns. ylimääräinen isompi sairastapaus laittaa kunnan talouden miinukselle. Pitäiskö ihmisiltä kieltää sairatuminen tai vanheneminen?

Mitä rakenteellisia muutoksia pitäsii tehdä sellaisessa kunnassa joka on alueellisesti suurempi kuin koko uusimaa? liit
tyä toiseen samanlaiseen vai tyhjentää se kokonaan asukkaista?

Missä ovat ne ehdotukset tilanteen parantamiseksi, sillä mikään ei ole sen helpompaa kuin sanoa että tämä ei toimi, paljon vaikeampaa on sanoa miten se korjataan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset