*

Mikko Kiesiläinen

Miksi pieni kahvi Helsinki-Vantaan lentokentällä maksaa 4,2€?

 

Helsinki-Vantaan lentoaseman pyörittäminen on erittäin kannattavaa toimintaa sitä operoivalle Suomen valtion lentoasemayhtiö Finavialle. Finavia operoi yhteensä 19 lentoasemaa ympäri Suomea, joista ainoastaan Helsinki-Vantaa tekee voittoa. Suomen suurimman lentoaseman tuottamista voitoista vuosittain noin 20 miljoonaa euroa käytetään kattamaan muiden lentoasemien tekemät tappiot.

Kaikki muut asemat ovat tappiollisia koska niitä on liian monta jakamassa rajallista määrää lentomatkustajia. Ruotsin valtion Finavian vastine Swedavia pyörittää kymmentä lentokenttää, vaikka Ruotsin väkiluku on lähes kaksinkertainen ja pinta-alakin on kolmasosan isompi kuin Suomen. Swedavia on päättänyt keskittyä aidosti kansallisesti merkittäviin kenttiin ja panostanut niiden kehittämiseen. Alueellisilta lentoasemilta on järjestetty tehokkaat jatkoyhteydet kaupunkeihin, jotka ovat jääneet ilman valtiollista asemaa ja näin on varmistettu hyvät kulkuyhteydet kautta maan.

Suomen strategia tekohengittää jokaista maakuntakenttää viimeiseen asti on johtanut tilanteeseen, jossa Helsinki-Vantaan lisäksi ei ole muodostunut muita elinvoimaisia ilmailukeskuksia. Pohjoismaiden 20 suurimman lentoaseman joukossa on tasan yksi suomalainen lentoasema ja se on Helsinki-Vantaa. Seuraavaksi suurin, Oulu, löytyy vasta sijalta 23.

Liian pienet kentät palvelevat heikosti Suomen lentomatkustajia, sillä niiden matkustajamäärät eivät riitä tiheisiin vuoroväleihin tai useisiin kohteisiin. Monet lähekkäin sijaitsevat lentokenttäkaupungit saisivat paremmat yhteydet jos ne keskittäisivät liikenteen vain toiselle kentälle, jonne saataisiin kriittinen massa selkeästi useammille vuoroille ja useampiin kohteisiin.

Hallituksen tulisi ottaa mallia Ruotsin ratkaisusta ja järkeistää Suomen lentokenttäverkostoa. Finavia on itse arvioinut että jos lentoasemaverkostoa ei supisteta, maakuntakenttien vuosittaiset tappiot kasvavat noin 35-40 miljoonaan euroon vuodessa. Koko tämä summa kerätään jatkossakin Helsinki-Vantaan asiakkailta. Niin kauan kuin jatketaan nykymallilla Helsinki-Vantaan palveluiden hintoihin tulee vielä monia korotuksia.

 

Mikko Kiesiläinen

Kuntavaaliehdokas

Helsinki

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Osittain varmasti olet oikeassa, mutta pitää muistaa, että ketään ei pakoteta sitä kahvia ostamaan. Tämä tarkoittaa sitä, että sillä kahvillakin on olemassa kattohintansa, jonka ylittämisen jälkeen tuotto alkaa vähetä eikä kannattavuuden ylläpitäminen tai parantaminen siis onnistu hintoja nostamalla, vaan optimoimalla. Tietysti täytyy todeta, että 25 markkaa pienestä kahvikupillisesta "kuulostaa korkealta".

Lisäksi on ymmärrettävä, että sikäli kuin Finavian tehtävänä on ylläpitää tarpeellista lentoliikenteen infrastruktuuria, ei välttämättä ole oikea tarkastelukulma jyvittää kustannuksia ja tuottoja lentokenttäkohtaisesti. Syöttöliikenne muilta kentiltä tuo asiakkaita Vantaalle ja he puolestaan sitten siellä ylläpitävät Vantaan kannattavuutta. Toinen vaihtoehto olisi luopua kenttäkohtaisesta kannattavuuslaskelmasta kokonaan ja laskea vain Finavian Suomen kenttätuotto könttänä.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Eipä sitä edes tajua että noita on noin paljon. Ja vielä vaikeampi tajuta, miksi niitä on yhä noin paljon. Eiköhän 5-6 riittäisi ihan hyvin. Teitä pitkin pääsee hyvin siirtymään niiden välillä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Melko suuri osa matkustajista jatkaa maan pääkentältä muille kentille, enimmäkseen Lappiin sesonkiaikoina. Näin Lapin turismi "tekohengittää" Helsinki-Vantaata.

Matti Motti

14 miljoonan matkustajan virrassa kotimaa vetää parimiljoonaa.

Lapin kentät rapiat 600.000. Tulevana talvena ehkä enemmän, sillä lentoja lisätään. Kapasiteettia ei paikallisesti vain riitä majoituksessa.

Aika alkaa panostaa palveluun siellä.lapissakin. Momentum on.

Siitä on kiittäminen isoa kenttää. Kaipa kittiläänkin voisi muutaman ison koneen saada suoraan vuodessa. Vaan olisiko tarvittavien resurssien rakentaminen kuitenkin haaskuuta moiselle vähälle käytölle.

Infra tarvitsee massoja.

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

Käytännössä Helsinki-Vantaa tarvitsee enemmän muuta Suomea kuin muu Suomi Helsinki-Vantaata. Kaikki liitäntälennot jotka kulkevat nykyään Helsinki-Vantaan kautta kulkisivat vaivatta myös Tukholman kautta.

Ei jatkoon.

Matti Motti

Tämä paljastaa "muun Suomen"ongelman: Kaikki haluavat sieltä pois vaikkapa Tukholman kautta, mutta toiseen suuntaan ei ole tulijoita.

Jos olisi, lentoliikenne kukistaisi.

Moinen kommentti, ei jatkoon.

Käyttäjän EsaPaloniemi kuva
Esa Paloniemi

Kahvi maksaa sen, mitä asiakkaat suostuvat maksamaan. Hinnat laskevat jos maksaja hörppii mieluummin vessan hanasta vettä.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Kerran haluttiin ottaa oluet Helsinki - Vantaan lentoasemalla turvatarkastuksen jälkeen viereisessä pubissa. 0,4 litraa Lapin Kultaa muovimukissa maksoi 10.50. Helsinki - Vantaa tulee turisteille ja jatkolentäjille kuuluisaksi erääksi maailman kalleimmista lentokentistä.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Siitä huolimatta kaikki etelänmatkaajatkin painuvat ensimmäiseksi Oak Barreliin kaljalle :D ...itseasiassa kaikilla matkoilla missä olen ollut, kanssaporukka on painunut siihen pubiin kaljalle.

En minä, oon niin pihi ja köyhä.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

On totta, ettei lomallelähtijä ole köyhä ja kipeä, mutta kuitenkin ;D

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #10

Veit sanat suustani Eero, ajattelin heti, että tyypillinen ja köyhäkin suomalainen käyttäytyy lomamatkoillaan juuri noin:). Toisaalta tiedän varakkaitakin matkailijoita, joita ärsyttää vesipullonkin kalleus ja he vievät tyhjän pullon tullin läpi ja täyttävät sen veskin kraanasta, jos jano yllättää. Ennen sai sentään viedä vesipullon mukanaan, mutta nythän kaikki omavaraisuus on kiellettyä:)

Käyttäjän jariojala kuva
jari ojala

Pieni pullo skumppaa reilu 15 ekee, kyllä hirvitti.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Pyytää saa mitä vaan. Tuo 20 centtiä tuossa kyllä on liikaa.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Anteeksi mutta missä raflassa oot siellä käynyt? Mä en oo ikinä maksanut lentokentällä noin paljon kaffeesta.

Käyttäjän jonnapurojarvi kuva
Jonna Purojärvi

Blogisti aukaisee kirjoituksessa tiiviisti lentokenttätiheyden tolkuttomuutta ja esittää tuohon tolkuttomuuteen jopa ratkaisuja. Kommentoijat keskittyivät siihen otsikon kahvikuppiin.

Voimia blogistille.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Yhtään uutta lentokenttää ei ole avattu reittiliikenteelle viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana. Sen aikaa ja sitä ennen ne ovat toimineet aivan hyvin matkustajaliikennettä palvellen.

Ruotsi ja Suomi ovat toki monessa mielessä vertailukelpoisia maita, mutta yleensä suomalaisia pikemminkin syytetään siitä, että kaikessa etsitään Ruotsin apinointia. Täytyy muistaa, että Ruotsissa väestökeskittymä on Suomeakin selkeämmin painottunut Tukholman eteläpuoliseen osaan.

Tuo kahvikuppi oli oleellinen esimerkki blogistin itsensä esiintuomana yksityiskohtana, joten on selvää, että kommentteja sukeutuu myös siitä.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

On myös kysymys siitä, mitä lentokentillä tehdään sillä ajalla ja hinnalla, mitä Suomessa tarjotaan.

Kaikille tarvitaan voimia. Finnairin tiedotus on parantunut. Muutaman kuukauden kuluttua tapahtuva lentämiseni on siirtynyt viisi (5) minuuttia myöhemmäksi, siitä tuli viestiä.

Ja nyt lista suljettavista kentistä: ?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Miksi pieni kahvi Helsinki-Vantaan lentokentällä maksaa 4,2€?"

- Koska hinta sisältää alv:n.

"Kommentoijat keskittyivät siihen otsikon kahvikuppiin."

- Ja tämä johtuu pelkästään siitä, että otsikko on kirjoitettu kysymyksen muotoon. Sitä ei harkitseva kirjoittaja tekisi.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Valtionyhtiö ja monpoli on painajaismainen yhdistelmä, kun markkinataloudesta puhutaan... (s) :-)
Muuten, luulisi, että Malmin kentästä saisi kannattavan 3,80€:n kahveillakin, mutta jotkut haluavat tuhota sen viimeistä kiveä myöten...

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Tuotanoin, lentokenttäverkosto on ihan oma kysymyksensä, mutta valitettavasti sillä ei ole minkään valtakunnan tekemistä kahvikupin hinnan kanssa.

Eiköhän se kahvikupin hinta selity ihan yksinkertaisesti sillä, että sieltä kentältä ei matkustaja lähde hakemaan kahviaan mistään muualta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Niin, ja tokihan kahvikupin hinnan määrittelee kahvilayritys itse - ei lentokenttä. Mutta tietysti vuokran tasolla on osansa hinnoittelussa ..

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Onneksi Helsinki-Vantaalla nykyään on sentään jonkinlainen sporttibaari jossa burgereita ja muuta muonaa josta voi saada mahan jopa täyteen. Ettei vain niitä kymmenen euron hintaisia majoneesissa uitettuja kolmioleipiä, joissa makuelämyksellä ei näytä olevan merkitystä.
Jotka kolmioleivät pitäisi lailla kieltää, myös VR:llä.

Koru- ja vaatepuoteja kyllä löytyy, mutta olisiko mahdotonta saada joku pikaruokabaari, vaikka Mäkkäri tai kotimainen Hese? Kuten kansainvälisillä kentillä on kokonainen pikaruokaravintola-alue.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Jos meillä olisi Helsingin lisäksi lentokentät vain Vaasassa, Kuopiossa, Oulussa ja Rovaniemellä niin paljonko se kahvikupin hinta laskisi Hki-Vantaalla?

Käyttäjän karifa kuva
Kari Fagerström

Jos Finavia hoitaisi vain sille kuuluvia tehtäviä, eikä monopolisoisi sitä kuka kentällä saa toimia yrittäjänä, olisi palvelut ja tarjonta edullisempaa. Mikä on tässä kohdin se normi, jonka norminpurkuhallitus voisi purkaa ? Markkinatalous ...

Käyttäjän JuhoLaitinen kuva
Juho Laitinen

'Maailman talousfoorumi (WEF) on arvioinut Suomen lentoasemaverkoston kilpailukyvyltään maailman kärkeen ja esimerkiksi muita Pohjoismaita paremmaksi. Lentoasemat tukevat palvelu- ja hintatasonsa ansiosta lentoyhtiöiden kilpailukykyä Suomessa ja siten lentoyhteyksien kehittymistä"

Finavian tiedote 18.5.2016

Käyttäjän mrantaiso kuva
Marko Rantaiso

Kahvin hinta ei kerro tästä mitään. Lentoasemalla toimivat yritykset ovat siellä vain vuokralla ja vastaavat omasta liiketoiminnastaan ja hinnoistaan. Mutta se, miksi tuolta ei löydy yhtään edullisempaa vaihtoehtoa jää ihmetyttämään. Hinnoissa on rahastuksen makua. Luulisi olevan kysyntää myös edullisemmalle palvelulle, kun asiakkaita tuolla kuitenkin pyörii aika paljon, joilla on siellä odotusaikaa tapettavana.
Suomessa taitaa olla vaikeaa perustella maakunnille, kun Helsinki-Vantaata kehitetään, että miksi sitä rahaa ei jaeta enemmän myös muille. Kun nyt sitten maksetaan maakuntakenttien tappiot, niin sitä ei vastustella. Muutama kenttä vähemmän voisi olla hyvinkin paikallaan. Jolloin niitä elinvoimaisimpia voisi kehittää ja tarjota hyviä kulkuyhteyksiä Ruotsin malliin niiltä aluilta, joilta liikenne loppuu kuin tekohengittää niitä kaikkia.

Toimituksen poiminnat